Revisie van Koppelingsplaten voor VILLIERS 125 / 200 cc
door Jan van Soelen.
Wanneer we zover zijn dat we de koppelingsplaten uit het motorblok hebben gehaald en we 15 kurkjes van 12mm en 15 kurkjes van 13mm dik volgens model hebben gesneden uit een panne-onderzetter
( denk erom dat het harde kurk moet zijn ), kunnen we aan de revisie beginnen.
Nu drukken we de versleten kurkjes uit de twee koppelingsplaten,
volgens figuur 1 en 2
Figuur 1 Figuur 2
Daarna drukken we de 15 kurkjes van 13mm door tandwiel-koppelingsplaat
van ( Figuur 1 ) heen, zodat er aan iedere zijde 4mm kurk door steekt
(tandwiel-koppelingsplaat is 5mm), controleer dit met schuifmaat .
Dit zelfde doen we met de 15 kurkjes van 12mm door de koppelingsplaat
volgens Figuur 2, alleen steken de kurkjes bij de koppelingsplaat aan de ene kant 4mm en aan de andere kant (met de omgezette metalen oren) 5,5mm.
De koppelingsplaat zelf is 2,5mm dik.
Als we dit alles hebben gedaan, nemen we een teiltje met water en leggen
daar de twee koppelingsplaten 24 uur ondergedompeld in. Figuur 3
Figuur 3
Daarna spannen we de koppelingsplaat(en) tussen ronde platen in de bankschroef.
Dit ook 24 uur laten zitten, volgens Figuur 4 en 5.
Figuur 4 Figuur 5
Nu we zover zijn spannen we in de kolomboormachine een ronde
waterproef schuurschijf met nummer 800, en leggen we de
koppelingsplaat(en) op de kolomtafel en schuren we voorzichtig
tot hij alle kurkjes raakt en vlak zijn .
Zo met deze zelfervaring die in geen van de manuals over Villiers
beschreven is hoop ik jullie weer een stel revisie koppelingsplaten
gegeven te hebben waar we weer jaren mee vooruit kunnen .
Nog vragen of opmerkingen?
Mail naar jcvsoelen@hetnet.nl
Met toestemming van Jan van Soelen.
Een SPARTA rijder.